‘Wat mankeert je om een markt te betreden die al volledig verdeeld is?’ Die logische vraag, leek me een aardig thema voor het eerste blog van onze Parlaeus-website. Want op de keper beschouwd, is er natuurlijk geen gemeente in Nederland die niet al een oplossing voor papierloos vergaderen heeft, of een zaakafhandeling- dan wel dm-systeem. Welk verhaal ga je dan vertellen aan ‘de markt’, om klant bij je te worden?
Ik zou het natuurlijk over de boeg kunnen gooien van onze stabiele oplossing. Altijd prettig toch, als een oplossing het gewoon goed doet? Ik kan benadrukken dat we het werk van griffiers, raadsleden en ambtenaren echt een stuk verlichten. Dat onze oplossing intuïtief werkt. Of ik zou het op betaalbaarheid kunnen gooien, dat is altijd prettig voor nieuwe klanten: meer voor minder.
Maar daar zit het ‘m niet in. Natuurlijk doet onze oplossing het goed. Ja, we dragen flink bij aan efficiency en onze oplossing is gebruiksvriendelijk. We bieden ook zeker marktconforme prijzen. Maar daarin schuilt niet de kracht van onze propositie. Waar dan wél?
Hooibrand
Op de middag dat ik dit blog schreef, fietste ik in de polder bij mijn woonplaats, toen we op een zeker moment niet verder konden. Wegens een flinke hooibrand, was de brandweer met groot materieel uitgerukt. Om de fik te bedwingen, werd water uit de vaart gepompt, dus lagen de brandweerslangen over de weg. Om de toevoer niet te verstoren mocht niemand er overheen.
Het was heerlijk weer, dus de groep pedaalridders die bij de versperring onverrichter zaken moest omkeren werd allengs groter. Gelukkig konden ze terecht bij het ijskraampje een paar honderd meter terug. En in plaats van te genieten van het zalige zonnetje en het heerlijke ijs, ontstond daar het gemor. Onbegrip voor de afzetting alom. Jeremiëren, klagen en schelden zelfs, op mensen die gewoon hun werk doen. Geen begrip voor autoriteiten die hun best doen om de opstallen van een boer van de vlammen te redden. Slechts geweeklaag over het lichte ongemak dat hen treft. Het was een treffende illustratie van wat ik in ons land veel zie. Mensen hebben het ongekend goed, alles is voor hen geregeld. Maar desondanks is de band met de (lokale) overheid – en haar representanten – vaak beroerd.
Zorgen
Dat grote gat tussen burgers en autoriteiten, en in het verlengde daarvan bestuur, baart mij zorgen. Nu is de oorzaak van die kloof een complexe zaak. Als voormalig journalist heb ik ook heel wat verhalen gemaakt over falende overheden. Slecht luisterende politici, incompetentie, noem maar op. Het is niet moeilijk om aan te wijzen wat er allemaal mis is. Maar ik wil geen deel uitmaken van het legioen nay-sayers en klagers. Ik wil wat doen. En dat is precies waarom ik me vol overgave stort op Parlaeus. Want afgezien van de efficiency en stabiliteit die we bieden, is het allerbelangrijkste wat ons onderscheidt en relevant maakt, onze visie op het overbruggen van de kloof tussen burger en bestuur.
Doorgeslagen dualisme
We zijn ervan overtuigd dat wij met behulp van online technologie een serieuze bijdrage kunnen leveren aan het dichten van dat gat. Onze oplossing maakt een einde aan een doorgeslagen automatiserings-dualisme op het stadhuis. We herstellen de aansluiting tussen ambtelijk apparaat en raad en pakken ook de informatieachterstand van de burger aan. En dat mét behoud van wettelijke scheiding van machten. Het zal nog wel wat missiewerk vergen om dat duidelijk te maken, maar dat is het waard.
Wij zien in ieder geval veel mogelijkheden om de informatiepositie van raadslid, burger en griffier te versterken. Er zitten mooie ideeën in onze pijplijn. En we denken dat er nog veel meer goede ideeën te vinden zijn bij griffiers, raadsleden, ambtenaren en bestuurders. Dus willen we graag samenwerken.
Geld
‘Ja ja’, hoor ik je denken, ‘Mooie verhalen, maar jullie willen toch gewoon geld verdienen?’ Daar kan ik kort over zijn: Jazeker. We willen graag fair beloond worden voor alle ontwikkelwerk en het risico dat we nemen. Maar om terug te keren naar het begin van dit blog: als je een markt wilt betreden die al is vergeven, ben je óf naïef, óf je hebt écht iets te vertellen. Ik zet mijn kaarten op dat laatste.
Aanhaken
Wij geloven dat onze diepste drijfveer – het herstellen van de verbinding tussen burger en bestuur – de aansluiting vormt met griffiers, raadsleden, wethouders, burgemeesters en ambtenaren die zich net als wij zorgen maken over de kloof tussen burger en bestuur. Dat is ten diepste de manier waarop Parlaeus anders is. We nodigen je van harte uit om daarop bij ons aan te haken.